Poduszki silnika to bardzo ważne elementy, które istotnie wpływają na komfort jazdy. Stanowią one przykład części eksploatacyjnych, dlatego z czasem konieczna będzie ich wymiana. Poniżej przedstawiamy najczęściej zadawane pytania związane z poduszkami silnika – jakie są ich rodzaje, a także objawy uszkodzenia. Sprawdź koniecznie szczegóły.
Czym jest poduszka silnika?
Poduszka silnika odpowiada przede wszystkim za ruchome połączenie pomiędzy silnikiem a karoserią samochodu. Łączenie jednostki napędowej z nadwoziem to jednak nie jedyne jej funkcje, bowiem poduszka silnika jest także odpowiedzialna między innymi za tłumienie drgań oraz wibracji, jakie występowałyby w czasie jazdy, czego przyczyną jest naturalna praca silnika. Z czego wykonana jest taka poduszka? Tutaj wszystko zależy od tego, z jakim dokładnie rodzajem poduszki silnika mamy do czynienia, jednak zazwyczaj bywa to metal oraz guma lub kauczuk.
Poduszki silnika – rodzaje
Jak już zostało wspomniane, poduszka silnika to niepozorny, ale niezwykle ważny element wyposażenia. Istotnie wpływa na komfort jazdy, co ma ogromne znaczenie przede wszystkim na dłuższych dystansach. Tłumienie drgań sprawia, że możemy się cieszyć cichą jazdą. Standardowo należy wymienić trzy rodzaje poduszek silnika: metalowo-gumowe, hydrauliczne oraz elektryczno-hydrauliczne.
Poduszka silnika metalowo-gumowa
Taka poduszka to rozwiązanie, które montowane jest w większości samochodów. Składa się z metalowej obudowy, która od wewnętrznej strony została wyłożona specjalną gumą. Pozwala ona skutecznie redukować drgania silnika, co ma pozytywny wpływ na komfort podróżowania.
Poduszka hydrauliczna silnika
Ten rodzaj poduszki silnika stanowi formę metalowej puszki, wypełnionej olejem. Wewnątrz zostały umieszczone specjalne membrany, które redukują drgania oraz hałasy. Ten typ poduszki silnika jest skuteczniejszy niż poduszka konwencjonalna opisana powyżej. Poduszki hydrauliczne często znajdują zastosowanie w nowoczesnych autach.
Poduszka silnika hydrauliczno-elektryczna
Hydrauliczno-elektryczna poduszka silnika to najbardziej zaawansowane rozwiązanie, które wyróżnia się jeszcze lepszym tłumieniem drgań. Ten typ poduszki sterowany jest elektronicznie, dlatego jej praca jest odpowiednio dopasowana do stylu jazdy. Taka poduszka silnika składa się z komory olejowej, siłownika oraz membran.
Przyczyny uszkodzenia poduszki silnika
Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze to, że poduszka silnika (i poduszka skrzyni biegów) jest elementem eksploatacyjnym, który narażony jest na stopniowe zużycie. Ten element pracuje w trudnych warunkach, gdzie narażona jest na działanie dużej siły, dlatego z czasem konieczna może okazać się wymiana poduszki silnika. Czasami bywa jednak tak, że uszkodzenie poduszki silnika następuje znacznie wcześniej niż powinno to mieć miejsce. Istnieje wiele przyczyn uszkodzenia poduszki, wśród których najbardziej oczywistym jest rzecz jasna naturalne zużycie, jakie pojawia się w trakcie użytkowania. Obok tego powodem może być także między innymi:
- nieprawidłowy montaż poduszek silnika;
- agresywny styl jazdy kierowcy;
- wpływ czynników atmosferycznych, który może mieć negatywny wpływ na jej żywotność;
- brak kontroli stanu poduszek silnika;
- nieprawidłowe używanie sprzęgła;
- możliwość zanieczyszczenia poduszki olejem silnikowym albo też innymi płynami eksploatacyjnymi.
Jak widać, istnieje wiele przyczyn, które mogą prowadzić do uszkodzonej poduszki silnika. Bardzo ważne jest to, aby nie lekceważyć już początkowych objawów mogących sugerować jej uszkodzenie. Pomoże nam to w przyszłości uniknąć poważniejszych usterek.
Uszkodzona poduszka silnika – objawy
Uszkodzona poduszka silnika może objawić się na różne sposoby, dlatego warto wiedzieć, jakie sygnały mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z możliwą awarią. Oto najczęstsze objawy uszkodzonej poduszki silnika:
- specyficzne szarpnięcia lub dudnienia w czasie uruchamiania albo gaszenia silnika;
- wibrowanie skrzyni biegów;
- podwyższone wibracje karoserii w czasie mrozów;
- mocne wibracje silnika na biegu jałowym.
Podobne objawy awarii możemy zaobserwować w przypadku uszkodzenia poduszki skrzyni biegów. Tutaj należy wskazać na przykład trudności z płynną zmianą biegów, szarpanie silnika w momencie, kiedy chcemy ruszyć bądź przyspieszyć, a także pojawienie się stuków podczas próby zmiany biegów. Uszkodzone poduszki silnika znacznie utrudniają nam jazdę, dlatego nie warto lekceważyć wymienionych powyżej symptomów.
Kiedy wymienić poduszkę silnika?
Wiele osób zastanawia się nad tym, kiedy konieczna jest wymiana poduszki silnika. Standardowo zaleca się ją po przejechaniu 150 000 km, jednak mogą pojawiać się też sytuacje, że taka operacja musi być przeprowadzona wcześniej. Koszt wymiany poduszki silnika nie jest wysoki, a pozwala nam na duży komfort podróży.
Jeżeli szukasz części Deutz/Perkins, sprawdź naszą ofertę: https://deutz-sklep.pl/produkty/